וואטסאפ API, המדריך המלא

תוכן עניינים

לצד אפליקציות רבות ושימושיות שמותקנות על המכשירים הניידים של משתמשי הטלפונים הניידיים החכמים בשנים האחרונות, בולטת אפליקציה אחת במיוחד: WhatsApp היא אפליקציית העברת המסרים המיידיים הפופולרית ביותר. וואטסאפ נמצאת בשימוש נרחב של אנשים פרטיים רבים, והיא מאפשרת ליהנות משלל תכונות מתקדמות, כמו ניהול קבוצות ורשימות תפוצה, קבלת חיווים שונים אודות שליחת המסרים וקבלתם, השתקה של ערוצים מסויים, נעיצת תכתובות חשובות, חיפוש איכותי ועוד ועוד.

ניתן לומר, שוואטסאפ יצרה תרבות שימוש של ממש, ומאחר שהיא, כאמור, מותקנת בהיקפים נרחבים על גבי מכשירים ניידים של משתמשים שונים, ההרגלים השונים המתלווים לשימוש בה באים לידי ביטוי בתפוצה רחבה למדי של משתמשים.

אל עולם התוכן הזה נכנסה וואטסאפ ביזנס – אפליקציה שמיועדת לשימוש של עסקים שמעוניינים להפוך את וואטסאפ לערוץ תקשורת משמעותי מול הלקוחות של העסק. וואטסאפ ביזנס שיפרה את יכולת ההתקשרות של עסקים עם קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלהם, באמצעות יכולות כמו יצירת מענים אוטומטיים, תיוגים חכמים, יצירת פרופיל לעסק שבו מפורטים השירותים או המוצרים שבית העסק מוכר לקהל לקוחותיו, היכולת לייצר תיעוד סדור של כלל התקשורת מול הלקוח ועוד.

וואטסאפ ביזנס מאפשרת לעסקים להתקשר מול הלקוחות באמצעות אפליקציה מוכרת, שנמצאת בשימוש ובפריסה רחבה, ללא פערים טכנולוגים שצריך לגשר עליהם, ובאופן מאובטח ויציב.

אלא שוואטסאפ ביזנס, למרות התכונות החשובות שהיא מציעה לעסקים שונים, עדיין מוגבלת ביכולת שלה להתאים לסוגי עסקים שונים, ולהשתלבות עם תהליכי העבודה העיקריים המוטמעים בעסק. כדי להצליח ולהתאים את האפליקציה לצרכים שונים שעולים בעסק, כמו ניהול, פיקוח, תיעוד, אוטומציה, בקרת גישה לנתונים, הגנה על פרטיות המשתמשים ועוד – יש צורך בפיתוח פנימי בהתאם לעולם הצרכים של החברה.

כדי לשפר את האופן שבו ארגונים שונים עושים שימוש באפליקציית הוואטסאפ העסקי, מספקת פייסבוק (הבעלים של וואטסאפ אחרי שרכשה אותה ב 2014 תמורת 19 מיליארד דולר) תשתית API לצורך הפעלת שירותים שונים.

במדריך הבא ננסה להסביר מה זו, בעצם, תשתית ה – API של וואטסאפ, מהם היתרונות שהיא מייצרת, אילו דרישות מתקיימות מחברות שמעוניינות להטמיע בעסק פיתוח מבוסס קריאות API לוואטסאפ ועוד. 

רגע לפני שנצלול פנימה אל תשתית ה – API של וואטסאפ, ננסה להבין מהו בכלל API.

מהי תשתית API?

 API הם ראשי התיבות של Application Programming Interface (ובעברית, ממשק תכנות יישומים) – ולמעשה מדובר בתשתית שמאפשרת למי שמורשה בגישה אליה, להפעיל תתי שירותים באמצעות קוד בפיתוח עצמי. בכל הקשור לתשתית ה – API של וואטסאפ, לא כל מי שמעוניין בכך יכול להתחבר אליה באמצעות כתיבת קוד. יש צורך בקבלת אישור מראש ובהכנת התשתית המתאימה לצורך כך.

אז כיצד יכול WhatsApp API לסייע לבעלי עסקים למקסם את היכולות שלהם ולהפוך אותם לאפקטיבים יותר? במאמר הבא ננסה להציג את היתרונות המרכזיים שמאפשר החיבור לתשתית ה – API של וואטסאפ, וכן להבין מדוע עסקים שונים בוחרים להטמיע חיבור כזה במערכות החברה עצמה.

היתרונות שמציע השימוש בתשתית API של WhatsApp

כאמור, עסקים שמנהלים חלק גדול מן התקשורת שלהם עם קהל הלקוחות באמצעות שירות וואטסאפ יכולים לשדרג את יכולות הניהול שלהם תוך שימוש בתשתית ה – API של השירות. כפי שצויין קודם לכן, השימוש בתשתית הזאת כפוף לאישור ולהרשמה מוקדמת, אולם הוא יכול לייעל את תהליך העבודה של העסק בצורה משמעותית, ולכן בוחרים עסקים רבים להשקיע את המשאבים הנדרשים לצורך יצירת החיבור הזה.

הנה כמה מן היתרונות המרכזיים שניתן לייצר לעסק באמצעות שימוש בתשתית ה – API:

יתרון מספר 1: יצירת שליטה מלאה על התהליך העסקי

וואטסאפ היא, כידוע, אמצעי התקשורת פופולרי מול הלקוח, שמאפשר לנהל מולו שיח באופן שוטף, אולם חשוב יהיה להבין כי תהליך ההתקשרות והמכירה של הלקוח לא מתחיל ונגמר בשימוש בשירות הזה. הטמעת שימוש ב – WhatsApp API מאפשרת לבית העסק לחבר את התקשורת מול הלקוח לתהליכים העסקיים של החברה.

כך למשל, אם חברה מעוניינת לספק מענה איכותי ללקוחות באמצעות שירות וואטסאפ ביזנס שפעיל לאורך כל שעות היממה, ולעשות זאת באמצעות נציגים שעובדים במשמרות – הרי שחיבור לתשתית ה – API יאפשר לארגון לפתח מעין מעטפת ניהולית, שבה יתועד שם הנציג שביצע את ההתקשרות מול הלקוח, וזאת לצורך בירורים אפשריים עתידיים.

כמו כן, ניתן לחבר את וואטסאפ למערכות ה – CRM של החברה, לשמור תיעוד משיחות שונות שקיימו נציגים עם לקוחות, לאפשר מענים אוטומטיים, לשלב שימוש בבוטים על מנת לספק את המענה הראשוני ללקוח בצורה מהירה ולאסוף לידים לצורך המשך טיפול ועוד.

החברה יכולה לפתח גם יכולות ניתוח שפה מתקדמות באופן פנימי בארגון, מה שיאפשר לה לספק מענה אוטומטי עד לנקודה מסוימת, ולהתאים את המענים של החברה לצרכים של המשתמש שפנה אליה.

יתרון מספר 2: תיעוד

החיבור לתשתית ה – API של וואטסאפ יכול להתבצע גם לצורך שמירת לוג מפורט אודות התכתובת מול הלקוחות, ולאפשר חיפוש מתקדם לאחר מכן, שיאפשר חילוץ תובנות עסקיות מן ההתכתבויות האלו. בצורה כזו, יכולה החברה לעשות שימוש בערוץ הוואטסאפ, בין היתר, על מנת לנהל סקרים, להבין מה מפריע לקהל הלקוחות שלה, לנסות ולהבין עד כמה משתמשים מרוצים מן השירות שהחברה מספקת ועוד.

ליצירת תיעוד הולם לתכתובת מול הלקוחות יש, כמובן, יתרונות נוספים, כמו היכולת לתחקר תקלות, למנוע נטישת לקוחות, לייצר ראיות לבית משפט במקרה של תביעות, ולנסות להטמיע תהליכים שונים בעסק לשיפור השירות שמסופק לקהל הלקוחות.

יתרון מספר 3: חיבור לביזנס

עסקים יכולים להטמיע שירותים שונים בהתנהלות מול הלקוחות באמצעות תשתית ה – API של WhatsApp, בין היתר כדי לחבר את וואטסאפ לביזנס עצמו. עסקים יכולים להחליט שניהול ההסכמות של הלקוח לקבלת שירותים שונים יתבצע בוואטסאפ, ושהפעלה או הצטרפות לשירותים שונים, ולרשימות תפוצה נוספות יתבצעו גם הם על גבי תשתית זו. החברה יכולה לעשות שימוש בתשתית ה – WhatsApp API על מנת לעצב ולתג את ההודעות השונות שהיא שולחת, ולכלול בהן מוטיבים שונים כמו לוגו, וצבעים של הברנד, על מנת לשוות לתכתובת מראה מקצועי ורשמי.

יתרון מספר 4: ניהול הרשאות

בלא מעט חברות, בטח ובטח כאשר מדובר בחברות גדולות, נושא ניהול הרשאות לביצוע פעילות הינו נושא קריטי, ואמור לסייע לחברה לשמור על עצמה מפני מעילות או הונאות. כך למשל, יכולה חברה להגדיר סמכויות שונות לעובדים בדרגים שונים, ולבצע תהליכי בקרה על העובדים האלו באמצעות מנהלים בדרגי ביניים.

החיבור לתשתית ה – API של וואטסאפ ביזנס מספק לחברה את האפשרות לנהל מאחורי הקלעים לוגיקה שלמה של  הרשאות וסמכויות, ולשלב תהליכי בקרה שונים על הפעילות השוטפת של החברה. למשל, באמצעות פיתוח פנימי, יכולה החברה להחליט שהיא מציגה למנהלים תכתובות אקראיות לצורך ביצוע בקרה לשיפור השירות.

כאשר מדובר בחברות גדולות, נושא מניעת ההתכחשות של העובדים לביצוע פעולות מסוימות הוא קריטי לחברה על מנת לשמר את היכולת שלה לתחקר אירועים שונים. כמו כן, ככל שהדברים נוגעים להגנת הפרטיות, חברות מחוייבות לנקוט באמצעי זהירות סבירים על מנת להוכיח שעשתה את מה שנדרש ממנה על מנת להגן על המידע של הלקוחות והעובדים.

זאת הסיבה, שרבים מן העסקים בוחרים לשלב נהלי עבודה סדורים, אשר מפרטים את השימושים המותרים במידע, תוך שילוב בקרות טכנולוגיות באמצעות חיבור לתשתית ה – API של וואטסאפ.

יתרון מספר 5: שילוב אוטומציה בעסק

אמנם לא הזכרנו זאת עד עכשיו, אבל אין ספק שהמניע העיקרי להתחבר לתשתית WhatsApp API הוא יצירת אוטומציה בעסק. חייבתם את הלקוח? אולי תירצו לשלוח לו חשבונית באמצעות וואטסאפ? קבעתם פגישה עם הלקוח? שליחת תזכורת ללקוח יום לפני מועד הפגישה תוכל להבטיח שהוא לא ישכח אתכם. הסתיים הטיפול בבקשת הלקוח? ניתן לשלוח לו את כלל המסמכים עליהם הוא חתום באמצעות הודעה אוטומטית.

שילוב אוטומציה בעסק היא תורה שלמה שארגונים רבים מנסים להטמיע כדי לייעל את תהליכי העבודה בעסק, להפוך אותם לזריזים ויעילים ולספק לבית העסק את האפשרות לצמצם במשאבי כוח אדם יקרים.

יתרון מספר 6: מניעת טעויות

באמצעות התחברות של העסק לתשתית ה – API של וואטסאפ, תוכלו לוודא שנשמרים סטנדרטים גבוהים, ולהימנע מטעויות מביכות. בסופו של יום, חשוב לזכור כי כולנו, בני האדם, שוגים לפעמים. לכולנו יש ימים טובים וימים טובים פחות, וברגע אחד של חוסר ריכוז, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו שולחים הצעת מחיר חתומה ללקוח הלא נכון, פוגעים בפרטיות של לקוח אחר, שולחים הודעה עם שגיאת כתיב מביכה שמעיבה על המקצועיות שלנו, ועוד.

החיבור לתשתית ה – API של וואטסאפ הוא מתודה שמאפשרת להימנע מטעויות באופן שוטף, או לכל הפחות לצמצם אותן ולגדר את הסיכון שנובע מהן.

יתרון מספר 7: התאמה אישית לצרכי העסק

עוד יתרון משמעותי שתשתית ה – API של WhatsApp מספקת לבעלי עסקים וחברות הוא ביצוע התאמות אישיות לצרכים של בית העסק. במה דברים אמורים? אם, למשל, מעוניין בית העסק לשלב בסיום כל התכתבות עם הלקוח הודעת סיום קצרה עם קישור לאתר החברה – חיבור ל – API של וואטסאפ יוכל לאפשר יישום כזה. אם, לחלופין, מעוניין בית העסק לדגום את ההתכתבויות בוואטסאפ ולנטר מקומות בהם הופסקה השיחה ביוזמת הלקוח לאחר שהתבקש לתת מענה לפניית נציג, יוכל בית העסק לפתח ממשק ייעודי לצורך כך במערכות החברה הפנימיות, תוך קריאה ל – APIs הרלוונטיים.

יתרון מספר 8: חיסכון בזמן

מדוע כדאי לעסקים לפתח בעצמם ממשקים שיכילו קריאות ל – APIs של WhatsApp Business? ובכן, אחת הסיבות היותר נפוצות לעשות זאת היא פשוט לחסוך בזמן יקר. לכל עסק קיימים הצרכים הייעודיים לו, הוא משתמש במערכות ייעודיות שהוטמעו בחברה, ובתהליכי עבודה וניהול שהתקבעו בעסק. שימוש ב – WhatsApp API כחלק ממשק העבודה השוטף של החברה מספק לעסק את האפשרות לחולל דוחות ביצוע מרכזיים, לאתר מקומות בהם לא הושלם הטיפול בלקוח, לנטר אזורים בהם שביעות רצון הלקוחות ירדה בחודשים האחרונים, ולרכז את כלל המידע הזה לכדי דשבורד ניהולי שיאפר קבלת החלטות מושכלות לטיפול בפערים.

לא מן הנמנע, שרבות מן הפעולות האלו היו גוזלות זמן רב יותר, ללא ממשקים טכנולוגיים שמאפשרים ניתוח קצר ויעיל של התכנים המצויים בתשתית הוואטסאפ.

יתרון מספר 9: יצירת מענה אחיד ומקצועי

לא מעט פעמים, חוות חברות גדולות שונות פערים באיכות מתן המענה ללקוחות שונים, באזורים שונים בארץ או בעולם. הסיבה לכך, הרבה פעמים, היא העדר שימוש בתשתית תוכן אחידה ליצירת מענה הולם ללקוח. כאשר חלק מנציגי השירות מתחילים לאלתר, ולא עושים שימוש בטקסטים שהוגדרו, הדבר עלול להשפיע על איכות המענה שניתן ללקוח.

כאן יכול להפוך השימוש בתשתית ה – API של וואטסאפ לעזר רב עבור החברה. באמצעות הגדרת הודעות אוטומטיות, אשר נשלחות בהתאם לטריגרים מסוימים שאופיינו, פותחו ונבדקו בחברה, ניתן לייצר מענה מקצועי ואחיד ללקוח. כך, לקוחות שונים שפונים מאזורים שונים בארץ או בעולם, יכולים ליהנות מאחידות במענה, ממדיניות ברורה של החברה, ובית העסק מבחינתו, מפחית את הסיכון ליצירת חוסר עקביות ואחידות בין התכנים השונים.  

יתרון מספר 10: ניהול היסטוריה

יתרון חשוב נוסף של וואטסאפ API מתבטא ביכולת לנהל מאגר היסטורי של התכתבויות, למשל באמצעות העברת צילומי מסך או תכנים של ההתכתבויות האלו לבסיס נתונים שמנוהל בחברה. לצד היכולת לחזור להתכתבות מסויימת בעת הצורך, למשל בעקבות תלונה של לקוח או פניה של רשות אכיפת חוק, ניהול בסיס נתונים שכזה יכול לאפשר תחקור מעמיק של מגמות שונות, צרכים חדשים שעולים מקהל הלקוחות, הזדמנויות שכדאי לחברה יהיה לשקול, סיכונים שונים שמאיימים על המשך הפעילות השוטפת של החברה ועוד.

במקרה הזה, WhatsApp API הוא כלי שיוכל לסייע לכם לחלץ את המידע הדרוש ולשכפלו לבסיס נתונים שיאפשר ביצוע שליפות מורכבות של מידע בהמשך.

איך מתחברים לתשתית ה – API של WhatsApp Business?

כדי להתחבר לתשתית ה – API של וואטסאפ ביזנס, תצטרכו ראשית לקבל אישור לכך. הדרך לעשות זאת היא באמצעות ספק צד שלישי שזו ההתמחות שלו. לאחר מכן, עליכם יהיה להתקין סביבת עבודה שתאפשר לכם להריץ את תוכניות השירות ובסיסי הנתונים. אחת האפשרויות שעומדות לרשותכם כדי להרים סביבת עבודה כזו, היא שימוש ב Docker תוך הקצאת שרת פיסי נפרד עבור בסיס הנתונים. לחלופין, תוכלו להשתמש בשירות AWS של Amazon (מדובר ב – Amazon Web Services) כדי לנהל את ההתקנה של סביבת העבודה.

ואם כל מה שרשמנו בפסקה הקודמת הוא סינית בשבילכם, אז אתם פשוט צריכים להתחבר לאחד מהספקים המורשים של וואסטאפ והם כבר דואגים לכם לממשק עבודה נוח וברור. האישור להתחלת הפעילות צפוי להנתן בתוך מספר ימים עד שבועות, ולאחר מכן עליכם יהיה להתקין סביבת בדיקות, על מנת להריץ שירותים ניסיוניים שפיתחתם, במטרה לוודא כי כלל התשתית, מקצה לקצה, עובדת היטב.

פעולה נוספת שתצטרכו לבצע באופן שוטף היא גיבוי מסדי הנתונים והתשתית, בתצורה כזו שתאפשר לכם לשחזר אותם במקרה של אובדן מידע כתוצאה מתקלה או שיבוש מכוון.

השימוש ב – WebHooks יאפשר לכם לדמות התקשרות מול לקוחות ולעבד אותה בהתאם לצרכים של בית העסק. כמו כן, תוכלו לעשות שימוש בטמפלייטים של הודעות, על מנתל ליצור תשתית מענה איכותית לקהל הלקוחות שלכם.

פתרונות אפורים להתחברות ל API של וואטסאפ

חשוב לדעת שיש המון שירותים שמאפשרים התחברות ל API של וואטסאפ אבל אלו לא כלים רשמיים שלא עובדים ישירות על ה API של וואטסאפ אלא דרך "קיצורי דרך" ממגוון סוגים ובגדול הם יכולים לעבוד מעולה ולאורך זמן אבל תמיד קיימת הסכנה של חסימה כי בסופו של דבר, הפתרונות האלה הם פיראטיים.

שימוש בפתרונות מסוג זה לרוב יהיה מהיר יותר וכמובן זול יותר, אבל חשוב לקחת בחשבון גם את החסרונות.

ספקים מורשים להתחברות לוואטסאפ API

את כל רשימת הספקים המורשים תוכלו למצוא באתר של פייסבוק ולמיין אותם לפי קריטריונים שונים.יש לא מעט ספקים מורשים והרשימה גדלה כל הזמן כי לכולם ברור הכוח שיש בחיבור ל API של וואטסאפ והביקוש של חברות להתחבר אליו גדל בכל יום.

ספקים מורשים בישראל

אולי תתפלאו אבל גם בארץ יש ספקים מורשים שיאפשרו לכם להתחבר ל API של וואטסאפ:

ספקים מורשים בעולם

יש לא מעט ספקים מורשים בעולם אבל אנחנו נציין כמה מרכזיים:

לסיכום

תשתית וואטסאפ API מרחיבה את היכולת של חברות אשר מטמיעות שימוש בשירות העסקי של וואטסאפ – WhatsApp Business בתהליכי העבודה של החברה. לחיבור לתשתית ה – API של וואטסאפ יתרונות משמעותיים ורבים: היא מאפשרת לחברות לשלב אוטומציה בעסק, לשמר מראה אחיד ומקצועי של המענה לקהל הלקוחות, למתג את התכתובות האלו, לשמור על פרטיות הלקוחות, לחלץ תובנות עסקיות משמעותיות באמצעות ניתוח המידע שמוכל בהתכתבויות האלו, ולשפר את הפרודוקטיביות של העסק.

כמו כן, מאפשר השימוש בתשתית ה – API של וואטסאפ להימנע מטעויות מביכות מול לקוחות, לוודא כי כלל הקצוות הפתוחים מול הלקוחות הללו מטופלים באופן שוטף, ולייצר דשבורד ניהולי שבו ניתן לנתח מידע בצורה מקצועית ומבוססת נתונים איכותיים.

לא כל בעל עסק או חברה רשאים להתחבר לתשתית ה – API של וואטסאפ. כדי לקבל את האישור לעשות זאת, נהוג לעשות שימוש בשירותי צד שלישי המתמחים בכך. האישור צפוי להינתן, אם כלל הבדיקות עברו בהצלחה, ברזולוציה של ימים עד שבועות מספר,

אין ספק, שחברת וואטסאפ הפכה את עצמה לרלוונטית עבור שורה גדולה של עסקים, בכל הקשור לניהול הקשר מול הלקוח, ולשיפור מתמיד שלו. 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
גלילה למעלה